سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس در نوجوان | درمان و نشانه ها

استرس در نوجوان موضوعی شایع است. اما گاهی به قدری در آنها شدید می‌شود که عملکرد آنها در ارتباطات و همچنین تحصیل نیز مختل می‌کند. به طور کلی استرس واکنشی طبیعی است که در بیشتر موارد منجر به تلاش بیشتر می‌گردد. اما از آنجایی که نوجوانان تجربه زندگی کمی داشته و در دوره ای حساس از زندگی خود هستند؛ به همین دلیل نمی‌توان از آنها انتظار داشت که به شکل درستی با استرس برخورد کنند. آنان به دلایل مختلفی این حالت را تجربه کرده و همچنین در برابر آن پاسخ های متفاوتی نیز دارند. والدین باید در این مورد به آنان اطلاعاتی داده و همچنین با کمک گرفتن از یک روانشناس به آنان روش برخورد با استرس و اضطراب را آموزش دهند. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  استرس در نوجوان

استرس در نوجوان

دوره نوجوانی و بلوغ از پراسترس ترین دوره ها در زندگی است. این استرس گاهی درونی بوده و در مواردی به دلیل عوامل محیطی بروز می‌کند. آنان گاهی به این دلیل روش درست واکنش به استرس را نمی‌دانند دچار مشکل می‌شوند. همچنین موضوعاتی که آنان را دچار استرس می‌کند؛ شاید به ظاهر کم اهمیت به نظر برسد و یا اصلا موضوع مهمی نباشد؛ اما به دلیل موضوعاتی که آنان در این سنین تجربه می‌کنند؛ حساس و تحریک پذیر شده و به همین دلیل نمی‌توانند به شکل موثری با استرس برخورد کنند.

آسیب پذیری و تجربه کم آنان نیز در مقابل مسائل در این شرایط موثر بوده و آنان را در شرایط سخت تری قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوجوان کلیک کنید.

نشانه استرس در نوجوان

 

استرس در نوجوان به شکل های مختلفی خود را بروز می‌دهد. آنان حتی گاهی به دلیل فشار روانی شروع به صدمه زدن به خود می‌کنند. برخی از این نشانه ها در آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل رفتارهای نوجوان گوشه گیر کلیک کنید.

پرخاشگری

گوشه گیری و عدم تمایل حضور در جمع

افت تحصیلی

نشان دادن واکنش های افراطی

عدم سازگاری و انعطاف پذیری با جامعه

اختلال در خواب اشتها

معده درد های عصبی

احساس سرگردانی

ریزش مو

بروز جوشهای عصبی بر پوست

جویدن ناخن

ابتلا به وسواس های فکری عملی

البته شدت این نشانه ها و یا حتی نوع آنها از فردی به فردی دیگر متفاوت است. اما بروز برخی از این موارد برای مدت زمان طولانی نسبتا هشداردهنده بوده و باید والدین در این زمینه اقدام نمایند.

علل استرس در نوجوان

نوجوانان به دلایل مختلفی دچار استرس می‌شوند. فارغ از استرس طبیعی که ناشی از این دوران است؛ عوامل دیگری نیز در این مورد موثر بوده و یا حتی استرس را تشدید نیز می‌کنند. فضای مدرسه، روابط بین فردی دوستانه و یا در فضای مجازی، تغییرات ناگهانی در زندگی مانند مهاجرت و ورود به دانشگاه، محیط خانواده، کمبود در خواب و همچنین فکر کردن به آینده همگی از دلایل بروز استرس در این دوران هستند. البته این موارد به طور کلی برای همه استرس زا هستند. اما نوجوانان هنوز روش برخورد موثر با آنها را نمی‌دانند. برای اطلاع از راه های جلوگیری از خودزنی دختران نوجوان کلیک کنید.

راه های درمان استرس در نوجوان

 

خوشبختانه راه های زیادی برای درمان استرس وجود دارد. فراموش نکنید که کنترل استرس در نوجوان از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. چرا که اگر خانواده و یا حتی خود نوجوان به این موضوع اهمیتی ندهند؛ این اضطراب در فرد به حالت مزمن درآمده و به طور کلی زندگی نوجوان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای آشنایی با راه های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

??همکاری والدین

در مورد استرس در نوجوان ، والدین حتما باید با یکدیگر همکاری داشته و هر دو در این زمینه تلاش کنند. هر دو والد باید به خوبی به حرف نوجوان گوش کرده و همچنین برای رفع نیاهای او تلاش کنند. از طرفی موقعیت هایی که نوجوان در آنها دچار استرس می‌شوند را شناسایی کرده از بروز آنها جلوگیری نمایند. بهتر است تفریحاتی را برای فرزند خود فراهم کرده و یا کارهایی را برای نوجوان انجام دهند؛ که برای او خوشایند است و سطح استرس او را کاهش می‌دهند. تمام این موارد نیازمند همکاری هر دو والد بوده و باید در این زمینه با یکدیگر همدل باشند.

??تغییر در سبک زندگی

امروزه سبک زندگی افراد منجر به ایجاد استرس زیادی برای آنان می‌گردد. از این گاهی تنها ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی تا حد زیادی در میزان استرس موثر است. برای مثال خوردن غذای سالم و به موق و یا داشتن خواب کافی همگی مخصوصا در دوران نوجوانی کاهش دهنده استرس هستند. حتی اضافه کردن کتاب خوانی به روتین زندگی نوجوان نیز در این زمینه نقش زیادی دارد. نوجوان می‌تواند با برنامه ریزی به سبک زندگی ثابت و سالمی رسیده و از بالارفتن استرس خود جلوگیری نماید.

??ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی نیز یکی دیگر از راه های کاهش دهنده استرس در نوجوان است. در واقع ذهن آگاهی به افراد کمک می‌کند تا در لحظه حال و اکنون زندگی کرده و همچنین تجربیات حسی آنان را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل دیگر فکر کردن به آینده آنان را نگران نمی‌کند و یا بیش از اندازه درگیر گذشته نمی‌شوند.

??کمک گرفتن از روانشناس

یکی از موثرترین راه ها برای غلبه بر استرس در نوجوان کمک گرفتن از روانشناس است. در برخی موارد روش های خانگی در مورد کاهش اضطراب مخصوصا در نوجوانی موثر نبوده و بهتر است افراد از یک متخصص کمک بگیرند. روانشناس می‌تواند در ابتدا ریشه اضطراب افراد را شناسایی کرده و در قدم بعدی با ارائه راهکارهایی موثر به روانشناس کمک کند.

??تشویق کردن برای تفکر مثبت

داشتن تفکراتی مثبت مخصوصا در شرایط بحرانی کار دشواری است. از این رو اطرافیان باید نوجوان را تشویق کرده تا به داشته ها و یا دستاوردهای خود فکر کرده و از بابت آنها قدردان باشند. در واقع اینکار منجر به افزایش اعتماد به نفس و حتی روحیه آنان شده و استرس را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

نوجوانان در این سنین احساسات و هیجانات زیادی را تجربه می‌کنند. برای آنان کنترل حالات مختلف و غلبه بر آنها دشوار است. از این رو اطرافیان و والدین باید در کنار آنها بوده و به آنها کمک کنند. استرس در نوجوان موضوعی است که می‌توان تا حدی آن را کنترل نمود و یا از بروز پیامدهای آن را جلوگیری کرد. البته همکاری خود نوجوان نیز بسیار مهم است. از این رو والدین حتما باید در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید