سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس مدرسه

استرس مدرسه رفتن تقریبا برای همه کودکان حداقل یکبار (حتی در سال های بالاتر) رخ می‌دهد. این استرس اغلب در زمان امتحانات، دعوا با همسالان و … نمایان می‌شود. گاهی این استرس ها دائمی است که در این صورت؛ بهداشت خواب، سلامت روانی و عملکرد مغز را مختل می‌کند. این استرس ‌ها دلایل مختلفی دارد و در هر سنی رخ می‌دهد. و زمانی که تابستان فرا برسد؛ استرس‌ مدرسه از بین می‌روند.

منبع: استرس مدرسه

نشانه های کودکانی که استرس مدرسه دارند شامل احساس بیماری، ناکامی در انجام تکالیف، حالت تهوع، سر درد، کاهش اشتها و … است. اگر نگران وضعیت فرزند خود هستید حتما از روانشناس و مشاورین متخصص برای کاهش اضطراب کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استرس مدرسه چیست؟

 

احتمالا با کودکانی روبرو بوده اید که با بعد از پایان تابستان دلهره و استرس زیادی را به خاطر آغاز مدرسه ها تجربه می‌کنند. اغلب دانش آموزان از شروع مدرسه بیزار هستند و علاقه ای به درس ندارند. عده کمی از شروع سال تحصیلی خوشحال هستند و اما بیشتر کودکان استرس مدرسه را تجربه می‌کنند. این استرس ناشی از اتفاقات و رویدادهایی است که کودک تجربه کرده است. دلایل متعددی در بروز اضطراب مدرسه وجود دارد و در کنار این رفتار، راهکارهایی نیز برای رفع استرس‌ مدرسه به وجود آمده است. در این مقاله روش های مقابله، علت و نشانه های استرس ‌مدرسه را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال یادگیری کلیک کنید.

علت استرس مدرسه چیست؟

استرس مدرسه به دلایل و علل متفاوتی بروز می‌کند. عوامل اجتماعی، محیطی، تحصیلی و … در بروز این استرس دخیل هستند. برای آگاهی بیشتر شما این بخش مقاله را به علت استرس‌مدرسه اختصاص داده ایم.

?? پذیرفته نشدن در دایره دوستان

پذیرفته نشدن در دایره دوستان دلیل بر استرس مدرسه است. اگر دانش آموز در مدرسه تنها باشد و در جمع هیچ دوستی حضور نداشته باشد؛ استرس‌مدرسه خواهد داشت. در واقع مدرسه با حضور دوستان لذت بخش است. بنابراین اگر دوستی وجود نداشته باشد؛ کودک تحت فشار قرار می‌گیرد و از حضور در مدرسه اجتناب می‌کند.

?? شیوه رفتار معلم | استرس مدرسه

از دیگر دلایل اضطراب در مدرسه، شیوه رفتار معلم است. همیشه کودکان نحوه رفتار معلم را در نظر می‌گیرند. زمانی که این رفتار مثبت باشد، مدرسه برای آنها دلنشین است. اما زمانی که رفتار مناسبی از معلم مشاهده نشود؛ استرس‌مدرسه نیز افزایش می‌یابد. و کودک نیز هر کاری برای اجتناب از مدرسه رفتن انجام می‌دهد.

?? عوامل اجتماعی

یکی از دلایل استرس مدرسه، عوامل اجتماعی است. بسیاری از کودکان در موقعیت های اجتماعی دچار اضطراب و استرس می‌شوند. حضور در مدرسه و کنار همسالان تنش های روانی برای این کودکان به دنبال دارد.

?? حضور قلدر در مدرسه

از دیگر دلایل استرس مدرسه، حضور قلدر در مدرسه است. حتی امروزه نیز در بسیاری از مدارس قلدر و زورگو وجود دارد. رفتار های پرخاشگرانه همسالان و وجود همچین دانش آموزانی باعث استرس در مدرسه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوای بچه ها در مدرسه کلیک کنید.

?? برنامه فشرده مدرسه  | استرس مدرسه

برنامه فشرده مدرسه از دلایل استرس مدرسه به شمار می‌رود. برخی از والدین برای پیشرفت فرزندان خود آنها را در مدارس و آموزشگاه های دیگر ثبت نام می‌کنند. به همین دلیل فشار های درسی، آموزشگاه شرایط را برای کودک دشوار می‌کند و در نهایت مدرسه باعث ایجاد استرس می‌شود.

?? رژیم غذایی اشتباه

از دیگر دلایل استرس مدرسه، رژیم غذایی اشتباه است. به دلیل مصرف فست فود های فراوانی که دارای قند هستند؛ نوسانات خلقی برای کودک ایجاد می‌شود. که اثرات منفی استفاده از این مواد غذایی باعث ایجاد استرس می‌شود.

نشانه های استرس مدرسه شامل چه چیزهایی می‌شود؟

کودکانی که دارای استرس مدرسه هستند، از خود نشانه هایی را در این زمینه بروز می‌دهند. این اضطراب به شیوه های مختلفی بروز می‌کند که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

?? حالت تهوع

??بی اشتهایی

?? سر درد

??مشکلات خواب

?? ناکامی در انجام تکالیف

??انزوا طلبی به جای معاشرت

?? اجتناب از کار و فعالیت های درسی

??اجتناب از تماس چشمی

?? مشکلات رفتاری

??تلاش برای مدرسه نرفتن

?? بروز احساس بیماری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درس نخواندن بچه ها کلیک کنید.

روش های کاهش استرس مدرسه

 

والدین همیشه نگران فرزندان خود هستند. مخصوصا اگر این نگرانی بابت استرس مدرسه باشد، ترس بیشتری به پدر و مادر وارد می‌کند. اما برای کاهش مشکلات تحصیلی روش های مختلفی وجود دارد. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? دلیل کودک را گوش کنید

برای کاهش استرس مدرسه در اقدام اول باید دلیل فرزند خود را گوش دهید. حتی اگر کودک دلیل خود را بیان نمی‌کند؛ بهتر است که نشانه های غیر کلامی او را در نظر بگیرید. برای مکالمه نیز بهتر است کودک را تحت فشار قرار ندهید و به دنبال پاسخ فوری از سوی کودک نباشید. در حال انجام فعالیت های روزانه از کودک آرام آرام سوال کنید که چرا به مدرسه علاقه ندارد و همیشه در این زمینه استرس دارد.

? در رابطه با تکالیف مدرسه پرس و جو کنید

یکی از دلایل استرس مدرسه، تکالیف است. بنابراین برای اینکه از میزان اضطراب فرزند خود کم کنید، بپرسید که وضعیت تکالیف او در چه مرحله ای است و اگر فرزندتان دچار بلاتکلیفی و فشار زیاد بود، برای او برنامه ریزی ترتیب دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

? روی نمره فرزند حساس نشوید

بهتر است که برای کاهش استرس مدرسه، روی نمره فرزند خود حساس نباشید. به جای حساسیت بر نمره، روی تکالیف درسی و درک مفید از درس متمرکز شوید. زمانی که پدر و مادر به نمره فرزند حساسیت نشان می‌دهند؛ یادگیری کار آمد و اصولی نخواهد شد. اما به شدت بر اضطراب کودک تاثیر خواهد گذاشت.

? روز بدون برنامه مشخص کنید

بری کاهش استرس مدرسه و فشار های درسی، روز بدون مدرسه مشخص کنید. با کمک این روز به فرزندتان استراحت می‌دهید و همچنین او را برای فعالیت های هفته بعد آماده خواهید کرد. در این روز به کودک اجازه دهید که فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهد و اندکی نیز از درس فاصله بگیرد.

? دیوار نگرانی درست کنید

یکی از کارهایی که به شدت به کاهش استرس مدرسه کمک می‌کند، تشکیل دیوار نگرانی است. برگه های گوناگونی به یک دیوار کوچک اتاق بچسبانید و از فرزندتان بخواهید که تمام موضوعات نگران کننده در ذهنش را یادداشت کند. و زمانی که این نگرانی ها به دیوار چسبیده شدند، باید فراموش شوند.

? کودک را تشویق کنید

والدین باید برای کاهش استرس مدرسه کودک از او قدردانی کنند و در برخی موارد نیز او را تشویق کنند. قدردانی از زحماتی که برای مدرسه و درس خود می‌کشد و تشویق برای اخلاق و رفتار خوب بدهید. فرزندان آرامش و آسایش زیادی را از مادر و پدر خود دریافت می‌کنند. بنابراین بهتر است که برای فرزند خود وقت بگذارید تا از میزان نگرانی های او کم شود.

کلام آخر

یکی از نگرانی های والدین؛ استرس دانش آموز در محیط آموزش است. اغلب کودکان با شروع فصل مدرسه و تکالیف درسی با استرس مواجه می‌شوند. اما این نگرانی ها کودک را ناتوان می‌کند و باعث افت تحصیلی می‌شود. جدا از مساله استرس های مداوم باعث بروز پریشانی های روانی و مشکلات روحی می‌شود. به همین جهت حتما برای کاهش این رفتار از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.