سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خودزنی دختران نوجوان

خودزنی دختران به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد. برخی تصور می‌کنند که بروز این رفتار در دوران نوجوانی، کاملا طبیعی است. اما اینکار نه تنها رایج و طبیعی نبوده؛ بلکه به دلایل مختلفی نیز صورت می‌گیرد. همچنین این آسیب به هر شکلی که باشد؛ بازهم خطرناک بوده و والدین یا مدرسه باید این موضوع را پیگیری کنند.

منبع: خودزنی دختران نوجوان

در واقع اینکار یکی از مواردی است که به طور واضح نشان می‌دهد؛ فرد به کمک نیاز داشته و نمی‌تواند رفتارهای خودآسیبی خود را کنترل کند. از طرفی به دلیل اینکه آنها در اکثر موارد این زخم‌ها را از دیگران پنهان می‌کنند؛ اطرافیان به راحتی نمی‌توانند این موضوع را شناسایی و پیگیری کنند. والدین بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و به فرزند خود کمک کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودزنی دختران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خودزنی دختران

فراموش نکنید که خودزنی دختران، نوعی خشوت بوده و می‌تواند پیامدهای بسیار بدی در پی داشته باشد. به همین دلیل توجه و پیشگیری از این موضوع، بسیار مهم است. این اقدامات کاملا ارادی بوده و در صورت سلامت عقلانی فرد با اختیار کامل اینکار را انجام می‌دهند. روانشناسان دلایل زیادی را برای این رفتار مطرح می‌کنند. با اینکه اینگونه رفتارها در سن نوجوانی و بلوغ بیشتر بروز می‌کنند؛ اما اگر با این موضوع به روش درست برخورد نشود؛ ادامه دار شده و در آینده نیز بروز می‌کند. در واقع فرد تا پایان عمر به خود، به روش های مختلفی آسیب می‌زند. این افراد خود را مستحق آزار روانی و آسیب بدنی می‌دانسته و در اینکار افراط نیز می‌کنند.

انواع خودزنی دختران

 

از آنجایی که خودزنی دختران به اشکال مختلفی انجام می‌شود؛ خانواده ها با اطلاع از این انواع می‌توانند از این موضوع مطلع شده و پیشگیری کنند. برخی از انواع خودزنی ها، شامل موارد زیر می‌شود.

سوزاندن بدن: فرد با روش های مختلفی پوست خود را سوزانده و این کار را با وسیله های مختلفی مثل فندک، شمع و… انجام می‌دهند.

بریدن اعضا: بریدن اعضای بدن و یا خراشیدن پوست نیز یکی دیگر از رفتارهای خودزنی دختران است. اینکار را گاهی حتی به وسیله ناخن و دندان های خود نیز انجام می‌دهند.

سوراخ کردن: سوراخ کردن بدن، به وسیله ابزار های نوک تیز مثل مداد، سوزن و… انجام می‌گیرد. اینکار از هیجانات منفی افراد ناشی می‌شود و دختران هیچ کنترلی بر روی آن ندارند.

ضربه زدن: از طرفی دیگر برخی دیگر از دختران، ضربه زدن را برای آسیب زدن به خود انتخاب می‌کنند. این رفتار بیشتر در افرادی دیده می‌شود که یا مبتلا به اختلالات روانی هستند و یا عقب ماندگی ذهنی دارند.

علل خودزنی دختران

خودزنی دختران، نشانه ای برای مشکلات حاد تر و ریشه ای تر برای آنهاست. این موضوع برای هر فردی متفاوت بوده و باید با توجه به آن اقدام کرد.

?جلب توجه

یکی از شایع ترین دلایل خودزنی دختران، جلب توجه از دیگران است. این موضوع مخصوصا در نوجوانان، بیشتر شایع است. چرا که آنان نیاز به محبت و توجه بیشتری دارند. والدین باید بیشتر به فرزندان خود اهمیت دهند و رفتارهای آنان را زیر نظر بگیرند. خلایی که به دلیل بی توجهی والدین ایجاد می‌شود؛ با روش های نامناسبی توسط فرزندان جبران می‌شود.

?ابتلا به اختلالات روانی یا شخصیتی

یکی از رفتارهایی که برخی از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی و روانی انجام می‌دهند؛ خودزنی و رفتارهای خودجرحی است. چنین افرادی که کنترلی بر روی افکار خود نداشته و به دلیل احساسات منفی زیادی که تحمل می‌کنند؛ به خود آسیب می‌زنند. از آنجایی که دختران از روحیات حساس تری برخوردار هستند؛ به همین دلیل رفتار خودزنی دختران در صورت ابتلا به اختلالات روان بیشتر است. برای اطلاع از روش های برخورد با شخصیت مرزی کلیک کنید.

?عقب ماندگی ذهنی

یکی دیگر از دلایل آسیب هایی که افراد به خود وارد می‌کنند؛ عقب ماندگی ذهنی و ابتلا به اوتیسم است. البته این افراد هیچ تصوری از پیامدهای این رفتارها ندارند و گاها به صورت غیرارادی آنها را انجام می‌دهند. این افراد نیاز به مراقبت دائمی داشته و والدین و مربیان باید توجه بیشتری داشته باشند.

?اتفاقات ناگوار گذشته

سابقه تجاوز و سواستفاده جنسی نیز، یکی از عوامل زمینه ساز خودزنی دختران است. به طور کلی افرادی که در دوران گذشته شرایط بدی را تجربه کرده اند؛ به دلیل ابتلا به استرس پس از سانحه، بسیار احتمال دارد که افکار خودکشی و یا آسیب زدن به خود را داشته باشند. در چنین شرایطی افراد احتمالا احساس شرم و خجالت زیادی را تحمل می‌کنند که همین احساس منجر به بروز چنین رفتارهای می‌گردد. برای آشنایی با اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

نشانه های رفتاری خودزنی دختران

کمبود اعتماد به نفس

استفاده از لباس های پوشیده در بیشتر موارد

مشکلات تحصیلی و خانوادگی

همراه داشتن لوازمی مانند تیغ، چاقو، فندک و…

عوامل برانگیزاننده خودزنی دختران

برخی از شرایط دختران را بیشتر در معرض رفتار خودزنی قرار می‌دهد. در واثع گذشته و سلامت روان افراد در این مورد بسیار موثر هستند. اما گاهی شاید بروز رفتارهای خودآسیبی در دخترانی هستیم که در گذشته به صورت طبیعی رفتار می‌کرده اند. برای مثال مشکلات خانوادگی و اعتیاد اعضای خانواده، مشکلات مالی و اقتصادی، مشاهده این رفتار در دختران دیگر، تعارضات حل نشده دوران کودکی و… همگی می‌توانند دختران را برای خودزنی، برانگیخته کنند. برای اطلاع از راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

تشخیص خودزنی دختران

طبیعی است که در صورت خودزنی دختران، آنها این رفتار را از دیگران پنهان کنند. همچنین معمولا آنها تبهر زیادی در اینکار دارند. به همین دلیل باید برای شناسایی و مقابله با این رفتار، در ابتدا تشخیص دقیق صورت گیرد. برخی از فاکتورهایی که والدین، مدرسه و یا درمانگر باید به آنها توجه داشته باشد؛ انزوا و گوشه گیری، وجود زخم هایی که بهبود نیافته و بدتر می‌شوند، مالدین و خاراندن بدن، اشکال در برقراری ارتباط با دیگران، پنهانکاری، پوشیدن لباس های ضخیم و پوشیده حتی در فصول گرم سال، بانداژ کردن دست و… است. همچنین مدت زمان ماندگاری این علائم نیز برای تشخیص مهم هستند.

شیوع رفتار خودزنی دختران

از آنجایی که در بیشتر مواردف این رفتار از دیگران پنهان می‌شود؛ هیچ امار رسمی از آن در دست نیست. اما به طور کلی بالارفتن آمار ابتلا به مشکلات روانی، پیش بین خوبی برای افزایش آمار خودزنی دختران نیز هست. همچنین پژوهشگران برای بروز این رفتار، هیچ تفاوتی میان نژادها، کشور، سن و یا جنسیت خاصی قائل نیستند. اما به طور کلی افراد به طور میانگین، اولین بار این رفتار را در سن 12 سالگی نشان داده و با پایان دوران نوجوانی نیز دیگر آن را ادامه نمی‌دهند. البته در بزرگسالی نیز همچنان شاهد رفتارهای مثل کندن پوست دست و یا پوست لب هستیم؛ که اشکالی از آسیب زدن به خود هستند. برای اطلاع از دلایل اختلال کندن پوست کلیک کنید.

چگونگی مقابله با خودزنی دختران

 

در نهایت خود فرد و یا اطرافیان او بعد از اینکه از پیامدهای ناشی از مطلع شدند و یا آن را شناسایی کردند؛ باید برای درمان و از بین بردن این عادت اقدام کنند. روش های مختلفی در این زمینه وجود دارند که افراد باید متناسب با شرایط خود از آنها استفاده کنند.

?کمک گرفتن از روانشناس

در واقع اصلی ترین و اولین اقدامی که افراد باید انجام دهند؛ مراجعه به روانشناس است. از آنجایی که دلیل خوزنی دختران بسیار ریشه ای تر و عمیق تر چیزی که افراد تصور می‌کنند؛ کمک گرفتن از یک متخصص ضروری است. روانشناس در ابتدا شرایط را بررسی کرده و در قدم بعدی راهکارهای عملی برای مقابله با این مشکل ارائه می‌دهد. برای جلوگیری از خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

?حمایت از آنها

اطرافیان باید از دختر حمایت کرده و بیشتر از قبل به او توجه کنند. در واقع بهتر است او اصلا تنها نباشد و در صورتی که افراد نشانه های بروز مجدد این رفتار مشاهده کردند؛ حواس فرد را پرت کنند. در چنین شرایطی او دیگر برای گرفتن توجه از اطرافیان خود از این روش استفاده نمی‌کند.

?دارودرمانی

در برخی موارد متخصصین برای کنترل استرس و اضطراب فرد از روش های دارودرمانی را تجویز می‌کنند. البته مصرف دارو باید بسیار محتطانه و زیر نظر متخصص انجام شود. چرا که در چنین افرادی احتمال خودکشی بسیار زیاد است. افراد می‌توانند از همین قرص ها برای آسیب زدن به خود استفاده کنند. بهتر است داروها به صورت محدود و در دوز پایین در اختیار فرد قرار گیرند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که دختران نیز بعد از مدتی از این رفتار و یا حتی زخم هایی که روی بدن خود دارند؛ لذت نبرده و حتی احساس شرم می‌کنند. اما نمی‌توانند آن را کنترل کرده و یا از دیگران کمک گیرند. بهتر است اطرافیان به جای سرزنش کردن، بیشتر از قبل از آنها حمایت کرده و کمک های تخصصی را جدی بگیرند. همچنین فرد را از عوارض جانبی این رفتار برای سلامت روان و بدن آگاه کرده و او را تشویق به درمان کنند. بهتر است والدین، معلمان و حتی درمانگرف با یکدیگر همکاری کرده و هماهنگ باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودزنی دختران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: خودزنی دختران نوجوان