سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جدا کردن اتاق خواب کودک

جدا کردن اتاق خواب کودک همواره یکی از چالش های والدین بوده است. طبیعتا بعد از تولد کودک، او و والدین مدت زمان زیادی را با یکدیگر می‌گذرانند و حتی والدین، آن‌ها را در کنارشان در یک اتاق و یا تخت‌خواب می‌خوابانند. اینکار در ابتدا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما با بزرگ شدن کودک، اگر والدین اتاق خواب آن‌ها را جدا نکنند؛ در آینده فرزندان تاثیر گذار است. هرچه سن کودک بالاتر رود؛  جدا کردن اتاق خواب‌ها سخت‌تر خواهد شد. همچنین احتمالا بر روابط خود والدین نیز تاثیر خواهد داشت و آنها نیز دچار مشکلاتی می‌گردند. به طور کلی این مرحله از رشد کودکان، باید با آموزش و همراهی والدین صورت گیرد تا منجر به شکل‌گیری وابستگی ایمن شود. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

منبع: جدا کردن اتاق خواب کودک

برای دریافت مشاوره در زمینه جدا کردن اتاق خواب کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جدا کردن اتاق خواب کودک

در واقع جدا کردن اتاق خواب کودک، اولین گام از ایجاد حریم خصوصی به او و همچنین تقویت روحیه استقلال و مسئولیت پذیری است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ اما متاسفانه برخی از والدین به آن اهمیت نداده و حتی علاقه دارند که فرزندشان برای همیشه به آنها وابسته باشد. از طرفی جدا خوابیدن کودک همیشه به معنی اختصاص یک اتاق کامل به او نیست. اگر خانواده ها چنین امکانی را ندارند؛ همینکه تنها او را در مکانی دیگر بخوابانند؛ کافی است. در کل هم والدین و هم کودکان باید فضایی جداگانه از یکدیگر داشته باشند. برای اطلاع از دلایل بهانه گیری کودک کلیک کنید.

هدف جدا کردن اتاق خواب کودک

 

برخی از والدین تمایلی به اینکار ندارند و یا لزومی به انجام اینکار نمی‌بینند. مخصوصا وقتی به جدا کردن اتاق‌ها فکر می‌کنند که باید برای مدت زمان طولانی با عوارض جانبی آن مواجه شوند. برای مثال برخی از کودکان دچار شب ادراری می‌شوند و برخورد و یا حل این مشکل برای والدین دشوار است. البته این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که والدین اینکار را به درستی انجام ندهند. اما به هر حال اینکار باید با هدف ایجاد استقلال برای کودک انجام گیرد و هر چه زودتر والدین در این زمینه اقدام کنند؛ کودک نیز سریع تر و راحت تر با آن مواجه می‌شود. اگر بگوییم که این اقدام جزئی چه تاثیرات چشمگیری در آینده کودکان دارد؛ اغراق نکرده ایم. برای اطلاع از تاثیرات مهربانی با کودکان کلیک کنید.

پیامدهای جدا کردن اتاق خواب کودک

همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد؛ به احتمال زیاد کودکان دچار مشکلاتی می‌گردند. کابوس های شبانه، شب ادراری، بی قراری و گریه کردن، انکار و فرار از این که باید در اتاق خود تنها بخوابند و… همگی از این موارد هستند. اما فراموش نکنید که اینها واکنش های طبیعی بوده که بعدا از مدتی برطرف می‌شوند. اطلاع از سن مناسب اینکار و همچنین استفاده از راهکارهای مناسب، می‌تواند از بروز این پیامدها تا حد زیادی پیشگیری کند. از طرفی به کودکان زمان داده و صبور باشید. پس از آنها انتظار نداشته باشید که سریعا به این وضع عادت کنند.

بهترین سن برای جدا کردن اتاق خواب کودک

شرایط کودکان و خانواده‌های آنان متفاوت است. در واقع نمی‌توان به طور دقیق سن مشخصی را برای جدا کردن اتاق خواب تعیین کرد. اما بطور کلی بر اساس تحقیقات و آمارها، بهترین سن برای جدا کردن اتاق خواب کودکان یک تا یک سال و نیم است.

قبل از این زمان خوابیدن کودک در کنار والدین ضروری است. چرا که کودک تا یک سالگی به طور کامل برای نیازهایش به والدین وابسته است و از خطر سندروم مرگ ناگهانی کودک نیز جلوگیری می‌شود. به علاوه از لحاظ روانی نیز ارتباط بهتری بین والد و فرزند شکل می‌گیرد. برای جدا کردن اتاق خواب کودک بعد از این بازه زمانی، باید نکات دیگری را نیز در نظر گرفت.

??کودک سه ساله

برای جدا کردن اتاق خواب کودک سه ساله، بهتر است در ابتدا با کودک در این مورد صحبت شود. در مرحله بعدی بسیار احتمال دارد که کودک در طول شب از خواب بیدار شده و دوباره به اتاق شما بیاید. اما والدین باید در مورد این موضوع با قاطعیت رفتار کرده، او را تا اتاق خواب همراهی کرده و در کنار او بمانند تا به خواب رود؛ سپس به اتاق خود برگردند.

??کودک پنج ساله

از آنجایی که جدا کردن اتاق خواب یک کودک پنج ساله بسیار دشوارتر است؛ والدین باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهند. در این شرایط والدین باید در ابتدا تخت خواب کودک را از خود جدا کرده و در مرحله بعدی او را به اتاق اش منتقل کنند. همچنین در این دوران با جدیت با کودک برخورد کرده و استثنایی قائل نشوند.

معایب خوابیدن کودک در اتاق خواب والدین

ضرورت جدا کردن اتاق خواب کودک از والدینش، از آنجایی اهمیت دارد که باعث بروز مشکلاتی هم برای کودک و هم والدین او می‌گردد. در صورتی که در این مساله اهمال کاری کنید با پیامدهای زیر مواجه خواهید شد.

?وابستگی کودک

والدین باید به جای دامن زدن به ترس های کودکان با اجازه دادن به آنها برای خوابیدن در کنارشان، به آنها آموزش دهند که چگونه با ترس های خود مواجه شوند. فراموش نکنید که وابستگی کودک در چنین شرایطی، به موقعیت های دیگر نیز گسترش پیدا کرده و او در آینده نیز در تصمیم گیری و مسائل دیگر به مشکل بر می‌خورد.

?بروز مشکلاتی میان والدین

از طرفی وقتی والدین اجازه خوابیدن فرزندان شان را در اتاق خواب خود می‌دهند؛ حداقل برای مدت زمان زیادی نمی‌توانند رابطه جنسی داشته باشند و همین موضوع دوری آنها از یکدیگر می‌گردد. به طور کلی حضور فرزندان در سالهای اولیه وقت و انرژی زیادی را از آنها می‌گیرد و نمی‌توانند به مسائل خود بپردازند. خوابیدن فرزندان در اتاق آنها نیز، این موضوع را تشدید می‌کند.

راهکارهای جدا کردن اتاق خواب کودک

 

در زمینه جداکردن اتاق خواب کودک از والدین، راهکارهای زیادی وجود دارند. فقط والدین باید بسیار محتاطانه در این زمینه عمل کنند. برای آشنایی با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

??همراهی کردن با کودک

یکی از روش هایی که والدین باید در روزهای ابتدایی جدا کردن اتاق کودک انجام دهند؛ همراهی کردن با آنها و حضور در اتاق آنها است. در واقع شما برای مدتی در کنار آنها حضور می‌یابید که آنها دچار احساس ترس و طرد شدگی نشوند. البته در سنین یک الی یک و نیم سال، این احساس به ندرت بروز می‌کند.

??توضیح دادن این موضوع

اگر فرزندتان در سنی قرار دارد که قدرت تکلم و یا درک حرف های شما را دارد؛ در این مورد به آنها توضیح داده و به طور مستقیم و واضح صحبت کنید. آنها احتمالا واکنش های مختلفی در این زمان از خود نشان می‌دهند که طبیعی است و باید به آنها فرصت فکرکردن بدهید.

??داشتن برنامه ای مشخص

برای جدا کردن اتاق خواب کودک، برنامه ای مشخص داشته باشید. این کار برای افرادی که می‌خواهند این روش را به تدریج روی فرزند خود پیاده کنند؛ بسیار موثر است. برای مثال به او بگویید که در طول هفته، یک روز را می‌تواند در اتاق شما بگذراند. برای جلوگیری از ترساندن کودک کلیک کنید.

??مستقل کردن کودک

وقتی کودک در زمینه های مختلفی از خانواده خود مستقل می‌شود؛ در مورد خوابیدن نیز خودش به جدایی از والدین تمایل پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است علاوه بر جداکردن اتاق خواب کودک در بخش های دیگر نیز به او استقلال و آزادی عمل بدهید.

??اقدام سریع

هرچه سن کودک کمتر باشد؛ این شرایط را راحت تر پذیرفته و عوارض کمتری نیز ایجاد می‌کند. بهتر است بعد از یکسالگی به مرور او را برای خوابیدن در اتاقی دیگر آماده کرده و او را همراهی کنید.

??تشویق و تقویت

استفاده از تشویق و تنبیه نیز در این مورد بسیار موثر است. البته گاهی والدین در این مورد زیاده روی کرده و کودک خود را شرطی می‌کنند. اما بهتر است تنها برای بارهای اول اینکار را کرده و به روش های مختلف او را تشویق به این کار کنید.

سخن پایانی

به طور کلی جدا کردن اتاق خواب کودک مراحلی داشته و باید با توجه به شرایط کودک صورت گیرد. والدین باید در این دوران با یکدیگر و همچنین با فرزندان خود همکاری داشته و فشار زیادی به آنها وارد نکنند. از طرفی قاطع بوده و دچار احساس دوگانگی در فرزند خود نشوند. والدین بهتر است در این زمینه از یک مشاور کودک کمک گرفته و مراحل را به درستی طی کنند. از طرفی با واکنش های کودک خود آشنا شده و بابت آنها نگران نشوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جدا کردن اتاق خواب کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: جدا کردن اتاق خواب کودک