سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از جدایی

ترس از جدایی یکی از مسائلی است که روابط زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی صحبت از جدایی می‌شود همه ما کودکی را تصور می‌کنیم که به مادر خود وابستگی زیادی دارد و یا کسانی که از جدایی از همسر خود می‌ترسند. اما جدا شدن در بزرگسالی، نیز موضوعی مهمی است که باید به آن پرداخته شود. همه افراد در موقعیت هایی قرار می‌گیرند که باید بر ترس خود غلبه کرده و از چیزی و یا کسی جدا شوند. اما اگر نتوانند به شکل موثر عمل کنند؛ آسیب های زیادی را تجربه خواهند کرد.

بسیاری از دانشمندان در این شرایط، پدیده ای به اسم بندناف روانی را مطرح می‌کنند که ریشه در کودکی افراد دارد. اما گاهی این موضوع به دلایل دیگری ایجاد می‌شود. به هر حال افراد باید همواره خود را برای جدایی و رها کردن آماده کرده و کیفیت سلامت روان خود را بالا ببرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: ترس از جدایی 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جدایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از جدایی

برخی از افراد کاملا به طور برعکس عمل کرده و همواره به جدایی فکر می‌کنند. در واقع آنها از همان شروع رابطه، انتهای آن را در نظر می‌گیرند. اما اینکار نیز درست نبوده و باعث می‌شود که افراد استرس و فشار زیادی را تحمل کنند؛ همچنین همواره منتظر به پایان رسیدن رابطه باشند.

گاهی این موضوع به دلیل رفتارهای طرف مقابل است و گاهی از افکار خود ما نشات می‌گیرد. در صورتی که طرف مقابل به صورت مداوم در مورد جدایی صحبت می‌کند؛ باید این موضوع را پیگیری کرده و به جای ترسیدن به دنبال راهکار باشید. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای آشنایی با نشانه های ترس از تنهایی کلیک کنید.

نشانه های ترس از جدایی در افراد

از آنجایی که گاهی ترس از جدایی در ناخودآگاه ما شکل می‌گیرد؛ شاید خودمان نیز از آن مطلع نباشیم. به همین دلیل با شناسایی نشانه های آن باید این موضوع راحتی در خودمان نیز شناسایی کرده و آن را کنترل کنیم. ترس از جدایی حتی وقتی از فرد یا منبع نیز دور هستید نیز خود را به شکل اضطراب نشان می‌دهد. از طرفی همواره از رها شدن و طردشدگی می‌ترسید. در چنین شرایطی افراد کنترلگر شده و مدام موقعیت فرد را چک می‌کنند.

بدبینی یکی دیگر از نشانه های این نوع از ترس است. این موضوع گاهی به قدری شدید می‌شود که خود را به شکل علائم جسمانی نیز نشان داده ومنجر به بروز برخی از رفتارها مثل اعتیاد می‌گردد. برای اطلاع از نشانه های اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

علل بروز ترس از جدایی

 

شناسایی دلایل بروز ترس از جدایی، می‌تواند کمک بزرگی در پیشگیری از رفتارهای بیمارگونه و همچنین درمان داشته باشد. در واقع با توجه به علت ها، افراد باید درمان را شروع کرده و از افراد کمک بگیرند.

??وجود والدین هلیکوپتری

یکی از اصلی ترین دلایل ترس از جدایی در افراد، حتی بعد از استقلال کامل فرد از خانواده، والدین هلیکوپتری هستند. چنین والدینی همواره در کنار فرزند خود بوده اند و هیچ گونه مسئولیت پذیری به او نمی‌آموزند. به همین دلیل اعتماد به نفس فرد تخریب شده و همواره به شخصی نیاز دارد که در کنار او باشد. اما این در دوران بزرگسالی امکانپذیر نیست. به همین دلیل فرد مشکلات زیادی را تجربه می‌کند.

??دلبستگی ناایمن

مفهوم دلبستگی نیز، یکی دیگر از مواردی است که از دوران کودکی آموخته می‌شود. در واقع هر چه والدین در دو سال اول زندگی بیشتر نیازهای کودک را به شکل درست، برطرف کنند؛ این فرد در دوران بزرگسالی، کمتر ترس از دست دادن دارد. مشکلاتی مثل حسادت، راضی نگه داشتن دیگران، وابستگی بیش از حد به دیگران حتی برای انجام کارهای ساده نیز از دیگر عوارض دلبستگی ناایمن در بزرگسالی هستند.

??اعتماد به نفس پایین

گاهی افراد به دلیل اینکه اعتماد به نفس پایینی داشته و خود را دست کم می‌گیرند، ترس از جدایی را تجربه می‌کنند. چنین فردی احساس می‌کند که در زندگی خود همواره نیاز به حضور دیگری دارد و بدون او از پس کارهای خود برنمی‌آید. به طورکلی مفهوم اعتماد به نفس و عزت نفس در رابطه اهمیت زیادی دارد که افراد باید آنها را در خود تقویت کرده و در رابطه خود به استقلال نیز داشته باشند.

??دلایل خانوادگی و اقتصادی

گاهی افراد به خانواده و همسر خود تنها به دلیل مسائل اقتصادی و یا فرزندان، وابستگی دارند. این موضوعات تاثیرات زیادی در روند رابطه دارند. گاهی تنها این موضوعات هستند که افراد را از جدایی بازمی‌دارند. در غیر این صورت آنها هیچ علاقه ای به خانواده و حتی همسر خود نداشته و تنها به زندگی خود ادامه می‌دهند. برای اطلاع از دلایل ترس از طلاق کلیک کنید.

تاثیرات ترس از جدایی در رابطه

با اینکه ترس از جدایی، درونی است و شاید اطرافیان متوجه آن نباشند؛ اما به هر حال بر روند رابطه افراد تاثیر می‌گذارد. افراد با وجود چنین ترسی، نمی‌توانند آرامش را تجربه کنند و همواره اضطراب دارند. صحبت کردن در این مورد می‌تواند تا حدی به افراد کمک کند؛ اما به طور کلی برای از بین بردن این حس، افراد باید اقداماتی انجام دهند.

?تاثیر بر سلامت روان فرد

ترس از جدایی منجر به فرسودگی روانی شده و می‌تواند سلامت روان آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در برخی منجر به افسردگی شده و یا حتی می‌تواند آنها را مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کند. از طرفی رفتارهای پارانویید نیز از دیگر عوارض ترس از جدایی است.

?دوری زوجین از یکدیگر

این نوع ترس باعث می‌شود که افراد نتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و ارتباط خوبی را شکل دهند. در واقع ترس آنها تاثیر مستقیم بر روی رابطه گذاشته و منجر به دوری و سردی دو نفر از یکدیگر می‌گردد. اگر این ترس کنترل نشود؛ به واقعیت تبدیل شده و افراد مجبور به جدایی می‌گردند.

?بی اعتمادی

با وجود ترس از جدایی، افراد نسبت به یکدیگر بی اعتماد شده و رفتارهای آزارگرانه از خود نشان می‌دهند. گاهی این موضوع به دلیل اتفاقات گذشته و یا تجربیات قبلی ایجاد می‌شود. در واقع فرد تصور می‌کند همه می‌خواهند به او صدمه زده؛ به همین دلیل نمی‌توانند به هیچکس اعتماد کنند. این موضوع در رابطه، تاثیرات بسیار بدی خواهد داشت.

?ناراحتی دیگران از وابستگی زیاد

از آنجایی که ترس از جدایی باعث وابستگی بیشتر به دیگران می‌شود؛ می‌تواند آنها را بسیار ناراحت و اذیت کرده و حتی عملکرد آنها را مختل کند. فراموش نکنید که وابستگی به معنی علاقه نیست و این نمی‌تواند نشانه خوبی باشد. در واقع دیگران دلزده و کلافه شده و از شما فاصله می‌گیرند.

روش های مقابله با ترس از جدایی

 

روش های زیادی برای مقابله با ترس از جدایی وجود دارد. با استفاده از این روش ها افراد می‌توانند این موضوع را تا حد زیادی کنترل کرده و یا از بین ببرند. همچنین بهتر است در این زمینه هم خود فرد و هم اطرافیان او نیز اقداماتی انجام دهند.

کمک گرفتن از روانشناس

اولین و موثرترین قدم برای از بین بردن ترس از جدایی، مراجعه به روانشناس است. این موضوع کاملا از عوامل روانی ریشه گرفته؛ اما بر جنبه های مختلفی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل افراد باید در ابتدا به کمک درمانگر خود علت این موضوع را شناسایی کرده، از عواقب آن اطلاع یابند و در قدم بعدی با استفاده از راهکارهایی، با این موضوع مواجه شوند.

سخن پایانی

گاهی ترس از جدایی به قدری شدید است که زندگی فرد را به طور کلی مختل کرده و عملکرد شخصی و اجتماعی او را تضعیف می‌کند. این افراد بسیار احتمال دارد که مورد سواستفاده دیگران واقع شوند. به همین دلیل علاوه بر آسیب هایی که خود این ترس برای افراد دارد؛ عوامل محیطی نیز بسیار مهم بوده و باید در نظر گرفته شوند. درمان این ترس فرایندی طولانی است که نیاز به وقت و انرژی کافی دارد. افراد باید با در این زمینه از روانشناس کمک گرفته و همچنین حمایت اطرافیان خود را نیز داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جدایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: ترس از جدایی